Z okazji Dnia Kobiet dużo się mówi o zdrowiu, urodzie, prezentach i przyjemnościach, ale mało uwagi poświęca się tematowi bezpieczeństwa finansowego Polek.

Firma Mzuri przeanalizowała dane demograficzne Polek i Polaków posiadających oraz aktywnie inwestujących w nieruchomości na wynajem. Próba statystyczna obejmowała ponad 2500 właścicieli    i właścicielek (klientów Mzuri posiadających blisko 7000 powierzonych firmie pod opiekę mieszkań na wynajem), ponad 850 inwestorów i inwestorek, którym Mzuri pomogło zakupić ponad 1700 mieszkań na wynajem oraz 1000 udziałowców i udziałowczyń, którzy zainwestowali ponad 70 milionów złotych kapitału w celowe spółki inwestycyjne w ramach platformy Mzuri CFI (crowd fund investing). Wyniki analizy były zaskakujące.

„Wśród właścicieli mieszkań na wynajem powierzonych pod opiekę firmie Mzuri, odsetek Pań to tylko 25% (czyli ¼). Z kolei wśród osób inwestujących w mieszkania na wynajem Pań jest jeszcze mniej, bo nieco ponad 20% (czyli 1/5). Z grona blisko 1000 udziałowców we wszystkich spółkach Mzuri CFI, Panie stanowią zaledwie 16% (czyli 1/6). Jeszcze niższy odsetek Panie stanowią w udziale kapitałowym, bo tylko 14% (czyli 1/7). Wynika to z tego, że Panowie udziałowcy obejmują wyższy kapitał w spółce CFI niż Panie udziałowczynie” – wyjaśnia Natalia Muturi, prezeska Mzuri Investments oraz kilku celowych spółek inwestycyjnych platformy Mzuri CFI.

Nierównowaga pomiędzy płciami występuje też w Europie Zachodniej. Interactive Investor, druga największa platforma inwestycyjna w Wielkiej Brytanii raportuje bardzo podobne statystyki – tylko ¼ ich klientów to kobiety. Dane urzędu podatkowego HMRC wykazują, że tylko 13% Brytyjek posiada akcje spółek giełdowych, w porównaniu do 21% Brytyjczyków.

Okazuje się zatem, że kobiety nie tylko mniej zarabiają za tę samą wykonywaną pracę (luka płacowa w Polsce według GUS wynosi 20%), ale – w konsekwencji – też rzadziej i mniej inwestują. Dodatkowym czynnikiem wyjaśniającym różnicę w skłonności do inwestowania jest według Natalii sposób naszego wychowania. „Młode kobiety wynoszą ze swoich domów rodzinnych przekonanie, że o ile kobieta powinna zarządzać finansami osobistymi i domowymi, to już te „poważne finanse” oraz inwestowanie kobiety powinny pozostawiać swoim partnerom. Należy zmienić ten schemat myślenia” – wyjaśnia Natalia.

Co ciekawe, na rynku polskim brakuje jakichkolwiek produktów finansowych zaprojektowanych z myślą o preferencjach inwestycyjnych kobiet. W USA przykładami takich produktów są m.in. Brava Investments głównie skierowane do kobiet ,, na dole drabiny ekonomicznej” polegający na poszukiwaniu atrakcyjnych inwestycji w celu poprawy ich sytuacji ekonomicznej oraz inicjatywa Women Investing in Women (WIN-WIN) skupiająca się na zapewnianiu mikrofinansowania i wspieraniu małych firm. W Niemczech powstała platforma dla kobiet umożliwiająca inwestowanie w akcje i obligacje – FinMarie. W Indiach powstał HDFC Life Smart Woman Plan – plan ubezpieczeniowy skierowany głównie do kobiet (zawierający ubezpieczenie na np. powikłania ciąży czy nowotwory specyficzne dla kobiet). W Rwandzie, Bank of Kigali uruchomił produkt finansowy, który umożliwi swobodny dostęp do kredytu kobietom przedsiębiorcom, a Finca Kosovo to innowacyjny produkt pożyczkowy, który ma wzmocnić pozycję kobiet i pomóc zlikwidować różnice między płciami.

Spośród nieprzebranych tysięcy polskich blogerek i influencerek modowych, kosmetycznych, kulinarnych, zdrowotnych, podróżniczych, lifestylowych itp. wyróżnić należy jedynie garstkę kobiet zachęcających do oszczędzania, inwestowania i aktywnego budowania swojego bezpieczeństwa, niezależności lub wolności finansowej. Są to m.in. jestembogata.pl – Ewa Tyralik i Iza Kaźmierczak, kobietainwestuje.pl – Anna Smolińska, finanseodkuchni.pl – Kasia Iwanowska, kobiecefinanse.pl – Danuta Duszeńczuk- Chmiel, oszczednicka.pl – Alicja Zalewska-Choma, pieniadzjestkobieta.pl – Diana Litwin-Dolezińska, oszczednapolka.pl – Milena Polak, finansenaobcasach.pl – Magdalena Bród, kobietaipieniadze.pl – Dominika Nawrocka, rodzinanakredyt.pl – Agnieszka Dawidowicz, mamonik.pl – Ula Mamonik, zadbanafinansowo.pl – Justyna Kwiatkowska, stabilnafinansowo.pl, prostoofinansach.wordpress.com oraz inwestorki.pl – Olga Marciniak i Katarzyna Dziubałka, które organizują duże konferencje dla kobiet chcących inwestować. Warto również wspomnieć                                 o publikowanych poradnikach inwestycyjnych dedykowanych kobietom np. „Kobieta Inwestuje. Twoja droga do niezależności finansowej” Anny Smolińskiej czy „Kobieta Niezależna” Kamili Rowińskiej – dodaje Natalia.

Kobiety żyją ok. 5 lat dłużej od mężczyzn, a ponieważ zarabiają mniej i wcześniej przechodzą na emeryturę, to stają przed widmem trudności finansowych w jesieni swojego życia. Potrzeba nam zatem w Polsce zdecydowanie więcej edukacji inwestycyjnej dla kobiet. Musimy zwiększać poziom ich komfortu, wiary w siebie, zachęcać do aktywnego planowania swojej przyszłości. Z okazji Dnia Kobiet zapraszamy zatem panie do zwiększania świadomości Polek w zakresie budowania niezależności finansowej poprzez dołączenie do akcji #niezaleznefinansowo.

#niezaleznefinansowo

Ideą tej niekomercyjnej akcji jest popularyzowanie budowania niezależności finansowej Polek poprzez publikowanie danych, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, pokazywanie i nagłaśnianie pozytywnych przykładów, zachętę do współpracy dotąd niezależnie działających blogerek finansowych i organizacji kobiecych. Wspólny głos silniej wybrzmi!

O Mzuri

Misją Mzuri jest wspieranie wolności finansowej Polek i Polaków. Grupa Mzuri składa się z kilkunastu spółek. Mzuri Sp z o.o. zarządza najmem ponad 6500 mieszkań, domów i pokoi w kilkudziesięciu miastach całej Polski. Mzuri Investments Sp z o.o. pomogło już kilkuset Polkom i Polakom znaleźć, kupić i wyremontować mieszkania na wynajem. Platforma Mzuri CFI (crowd fund inwesting) obejmuje kilkanaście celowych nieruchomościowych spółek inwestycyjnych, w których udziały można objąć już od 10.000 złotych. Suma zebranego dotąd kapitału przekracza 70 milionów złotych.

Mzuri jest spółką pro-kobiecą: wśród osób na najwyższym szczeblu kierowniczym aż 55% to kobiety (12 Pań). Zarząd Mzuri też jest w połowie żeński, a co więcej, na czele kilku spółek Grupy Mzuri stoi prezeska – Natalia Muturi. Dodatkowo Mzuri jest firmą pracowniczą – spośród blisko 200 współpracowników, ponad 50 jest również udziałowcami.